Budyń waniliowy – bomba odpornościowa

Czy wiecie czym jest skrobia oporna? Jest to pewien rodzaj błonnika, który ze względu na swoją strukturę nie jest trawiona w jelicie cienkim, tylko dociera tam , gdzie nie dociera większość pokarmów czyli do jelita grubego! Skrobia oporna w genialny sposób przyciąga do siebie bakterie produkujące krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe a przede wszystkim te, które produkują kwas masłowy.

Krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe stanowią znakomity pokarm dla KOMÓREK ODPORNOŚCIOWYCH w błonie śluzowej. Braki w organizmie tych komórek  ( limfocytów T regulowanych) jest czynnikiem sprawczym wszystkich chorób cywilizacyjnych.

Im więcej kwasu masłowego, tym zdrowsze jelita i tym bardziej zdrowsi my!

Oprócz tego, skrobia oporna przyczynia się do wygaszania stanów zapalnych, produkcji neuroprzekaźników informujących nas o tym że jesteśmy najedzeni oraz pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi.

Gdzie znajdziemy skrobię oporną?

PODUKT w 100/ gr
jęczmeń 12
płatki owsiane 4
soczewica 2
brązowa fasola 6,5
inne rośliny strączkowe 4
kukurydza 4,5
orzechy nerkowca 12,9
ziemniaki gotowane 2,4
zielone banany 8,5
mąka ziemniaczana 78

 

Jak więc widać z powyższej tabeli, najwięcej skrobi opornej posiadają zielone banany oraz mąka ziemniaczana. To świetna wiadomość dla osób z OZT, ponieważ te produkty można bez problemu wprowadzić do ich diety. Dlatego dziś, na śniadanie proponuję domowy budyń pełen skrobi opornej!

 

Składniki:

  • 1 szklanka domowego mleka kokosowego
  • 1 i 1/2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżeczki cukru waniliowego ( nie wanilinowego!) – do kupienia w dobrych sklepach zielarskich
  • 1 płaska łyżeczka oleju kokosowego nierafinowanego
  • zielony banan i ulubione owoce do podania

 

Wykonanie:

  • 1/2 szklanki mleka roślinnego wlej do garnka, dodaj olej kokosowy i cukier waniliowy. Podgrzewaj na wolnym ogniu.
  • Pozostałe mleko wymieszaj dokładnie z mąką ziemniaczaną.
  • Kiedy mleko kokosowe się zagotuje wlej do niego mleko z mąką ziemniaczaną i mieszaj całość dokładnie około 1 minuty.  Mleko szybko zgęstnieje w budyń. Zdejmij z ognia.
  • Podawaj z plastrami zielonego banana i ulubionymi owocami.

Smacznego.

Copyright Nina Bojarska

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *